ΕΛΛΑΔΑ-ΚΟΡΙΝΘΙΑ

ΕΛΛΑΔΑ-ΚΟΡΙΝΘΙΑ

ΚΟΡΩΝΟΙΟΣ-COVID-19

Πέμπτη 24 Νοεμβρίου 2016

ΜΑΥΡΗ ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ/BLACK FRIDAY..άλλη μια αμερικανιά!

ΜΑΥΡΑ ΧΑΛΙΑ!..ΟΥΡΕΣ ΣΤΗΝ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ ΣΗΜΕΡΑ ΓΙΑ ΕΝΑ...ΚΡΑΓΙΟΝ!

ΚΑΤΙ ΤΕΤΟΙΑ  ''ΟΜΟΡΦΑ'' ΕΧΟΥΜΕ ΝΑ ΔΟΥΜΕ ΑΠΟ ΑΥΡΙΟ ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ.


 Πολλά καταστήματα θα γιορτάσουν τη Μαύρη Παρασκευή με προσφορές, εκπτώσεις, αλλά και εκδηλώσεις. Οι Έλληνες καταναλωτές θα έχουν την ευκαιρία να γνωρίσουν αύριο, από κοντά έναν διαδεδομένο, τόσο στην Ευρώπη όσο και στις Ηνωμένες Πολιτείες, εμπορικό θεσμό.Την εμπειρία της αποκαλούμενης «Μαύρης Παρασκευής» ή αλλιώς Black Friday. Πρόκειται για ένα θεσμό που επιτρέπει στους καταναλωτές την τελευταία Παρασκευή του Νοεμβρίου κάθε χρονιάς -φέτος είναι η 25η Νοεμβρίου- να πραγματοποιούν αγορές προϊόντων με πολύ μεγάλες εκπτώσεις και προσφορές.
Ο όρος Black Friday έχει τις ρίζες του στη δεκαετία του 1960 και σηματοδοτεί την αρχή της Χριστουγεννιάτικης περιόδου αγορών στις ΗΠΑ.
Χαρακτηριστικές είναι οι εικόνες που έρχονται από τις ΗΠΑ, με καταναλωτές να κατασκηνώνουν, κυριολεκτικά, έξω από μεγάλα καταστήματα, προκειμένου να προλάβουν το άνοιγμα των θυρών και να επωφεληθούν πρώτοι τις μεγάλες προσφορές. Μάλιστα, αυτό έχει προκαλέσει και απίστευτα περιστατικά που έχουν βιντεοσκοπηθεί σε κάμερα, με τρελό ξύλο. 


Πώς προέκυψε η ονομασία;

Στις αρχές της δεκαετίας του '60 τα λογιστικά φύλλα και οι αποδείξεις ήταν βεβαίως χειρόγραφα και τα καταστήματα είχαν δύο χρώματα μελανιού για να καταγράφουν τα στοιχεία.
Με κόκκινο γράφονταν οι ημέρες με αρνητικό ισολογισμό πωλήσεων και με μαύρο οι ημέρες με θετικό απολογισμό.
Καθιερώθηκε λοιπόν η τελευταία Παρασκευή του Νοέμβρη ως η πρώτη ημέρα των πωλήσεων της χριστουγεννιάτικης περιόδου, με σημαντικά αυξημένους τζίρους, εξ' ου και η ονομασία Black Friday.
Ο θεσμός τα τελευταία χρόνια έχει εξαπλωθεί σε πολλές ευρωπαϊκές χώρες, μεταξύ των οποίων σε Αγγλία, Γερμανία, Γαλλία, Δανία, Ιταλία, Ισπανία, Αυστρία, Φινλανδία, Πολωνία και κάθε χρονιά συμμετέχουν όλο και περισσότεροι λιανέμποροι.

ΜΕΧΡΙ 50% ΟΙ ΠΡΟΣΦΟΡΕΣ


- η ποσότητα των προσφερόμενων ειδών δεν μπορεί να υπερβαίνει το πενήντα τοις εκατό (50%) του συνόλου των ειδών που διαθέτει το κατάστημα.
- θα πρέπει να αναγράφονται ευκρινώς η παλαιά και η νέα μειωμένη τιμή των προϊόντων και προαιρετικά το ποσοστό της μείωσης σε εμφανή σημεία του καταστήματος και οπωσδήποτε στα σημεία που πωλούνται τα προσφερόμενα προϊόντα.
- οι καταστηματάρχες θα πρέπει, σε περίπτωση ελέγχου, να είναι σε θέση να αποδείξουν ότι η παλιά τιμή πώλησης που αναγράφεται στην πινακίδα, ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα.
Στόχος αυτής της ημέρας προσφορών, σύμφωνα πάντα με την ανακοίνωση, είναι η αναθέρμανση της αγοραστικής κίνησης ενόψει Χριστουγέννων, στην ήδη ταλαιπωρημένη αγορά, αλλά και να ωφεληθούν οι καταναλωτές με προσφορές λίγες μόλις ημέρες μετά το δεκαήμερο εκπτώσεων του Νοεμβρίου.

Με ανακοίνωσή της η Ομοσπονδία Ιδιωτικών Υπαλλήλων Ελλάδος σημειώνει τη δυσφορία της για τη λεγόμενη Black Friday, που θα πραγματοποιηθεί αυτή την Παρασκευή.
Όπως υπογραμμίζει η ομοσπονδία, «η Μαύρη Παρασκευή είναι εντελώς αμερικάνικος θεσμός, ο οποίος υποτίθεται ότι κηρύσσει την έναρξη των χριστουγεννιάτικων αγορών και προκαλεί υστερία στους καταναλωτές (κυρίως χαμηλής αγοραστικής δύναμης) με τις «απίθανες προσφορές».
Στην ουσία, η Μαύρη Παρασκευή στοιβάζει αξημέρωτα έξω από τα καταστήματα πλήθη καταναλωτών, που στο τέλος ποδοπατούνται μεταξύ τους για να αγοράσουν, ενώ οι εργαζόμενοι βρίσκονται να είναι ακόμα μια φορά τα εξιλαστήρια θύματα της εργασιακής δουλείας. Όλα αυτά στο βωμό του κέρδους και του ανταγωνισμού των μεγάλων εμπόρων, οι οποίοι θέλουν να συγκεντρώσουν όσο το δυνατό μεγαλύτερο τζίρο από μια αγορά που δεν έχει εισοδήματα, από μια αγορά όπου η φτώχεια και η ανεργία κάνουν τη μεγάλη πλειοψηφία των καταναλωτών ''κυνηγό προσφορών''».
Η Ομοσπονδία καταγγέλλει αυτές τις ξενόφερτες και επιθετικές στρατηγικές πωλήσεων, τύπου Black Friday, «που εισάγουν οι μεγαλοεργοδότες», και οι οποίες, «όχι μόνο καταστρέφουν τον υγιή ανταγωνισμό στον κλάδο, αλλά επιπλέον εκμεταλλεύονται καταναλωτές και εργαζόμενους, που καλούνται να είναι συνεχώς ελαστικά εργαζόμενοι».
Τέλος, η Ομοσπονδία δεσμεύεται ότι μαζί με τα σωματεία και τους εργαζόμενους, «θα συνεχίσει να αγωνίζεται για να υπάρξει ισορροπημένη, ορθολογική και δίκαιη ρύθμιση της λειτουργίας των καταστημάτων, αλλά και ρύθμιση των εργασιακών σχέσεων μέσα από την επαναφορά της ΕΓΣΣΕ και των κλαδικών συλλογικών συμβάσεων, που θα είναι υποχρεωτικές για όλους τους εργοδότες».

Η διάσημη αφίσα του αμερικανού εικαστικού Νόρμαν Ρόκγουελ με θέμα την Ημέρα των Ευχαριστιών που γιορτάζεται στις ΗΠΑ κάθε τέταρτη Πέμπτη του Νοεμβρίου. Το έθιμο της χριστουγεννιάτικης γαλοπούλας το πήραμε από αυτή τη γιορτή. Η επόμενη μέρα είναι η «Black Friday»
Παραδοσιακά στις ΗΠΑ, την Ημέρα των Ευχαριστιών οι μεγαλουπόλεις ερημώνουν. Οι Βορειοαμερικανοί επιστρέφουν στα πατρικά τους σπίτια ή πηγαίνουν στα εξοχικά τους για να γιορτάσουν με τις οικογένειές τους την ημέρα που ευχαριστούν τον Θεό για τα αγαθά που τους χάρισε η νέα τους πατρίδα.

Η γιορτή αυτή καθιερώθηκε τον 16ο αιώνα στον Καναδά και τον 17ο αιώνα στις ΗΠΑ ως φεστιβάλ σοδειάς, ως μια γιορτή δηλαδή, στην οποία οι αγρότες ευχαριστούσαν τον Θεό για τα καλά που τους χάρισε η γη τους – εξ ου και τα συντριπτικά γεύματα με τις γεμιστές γαλοπούλες, τις πατατοσαλάτες, τα καλαμπόκια, τα κάστανα, τα τσάνεϊ κτλ.


Εννοείται πως οι περισσότεροι Βορειοαμερικανοί –όπως κάνουμε και στην Ελλάδα με τις ξέμπαρκες γιορτές μέσα στην εβδομάδα– είτε παρίσταναν τους άρρωστους για να μην δουλέψουν την επομένη της γιορτής, την Παρασκευή, ώστε να γιορτάσουν τετραήμερο μαζί με το Σαββατοκύριακο, είτε έπαιρναν επισήμως άδεια.
Ερημες πόλεις λοιπόν και αγορά σε βαθιά κρίση. Τι θα μπορούσε να τονώσει την τραγική κατάσταση; Μια ημέρα εξωπραγματικών εκπτώσεων. Τόσο εξωπραγματικών, που θα έκαναν τους ελάχιστους που παρέμειναν στις πόλεις (κυρίως για οικονομικούς λόγους) να βγουν στα καταστήματα και να ψωνίσουν αγαθά που σχεδόν τους χαρίζονται.

Φυσικά το μέτρο λειτούργησε. Λειτούργησε διότι τους έκανε όλους χαρούμενους. Οι καταστηματάρχες άρχιζαν επιτέλους να βγάζουν τα πρώτα σπασμένα της χρονιάς. Οσοι ξεμεναν στις πόλεις, μελαγχολικοί λόγω αφραγκίας αλλά και μοναξιάς, ξέδιναν ψωνίζοντας σε αληθινές τιμές ευκαιρίας. Και η χριστουγεννιάτικη περίοδος για την αγορά άρχιζε με μερικά κέρδη.

Γιατί όμως ονομάστηκε «Μαύρη» μια τόσο χαρούμενη Παρασκευή; Και εδώ οι λόγοι είναι δυο-τρεις.


Πρώτον, διότι οι έμποροι στα τεφτέρια τους για πρώτη φορά σημείωναν με μαύρο μελάνι τα έσοδά τους. Το μαύρο μελάνι το χρησιμοποιούσαν για τα κέρδη. Από Ιανουάριο έως και Νοέμβριο κάθε χρονιά χρησιμοποιούσαν κόκκινο, διότι τόσο καιρό τους έπαιρνε να ισοφαρίσουν τα έσοδα με τα έξοδα.
Δεύτερον, διότι, σύμφωνα με τα δημοσιεύματα της εποχής, τη «Μαύρη Παρασκευή» οι άδειοι δρόμοι των πόλεων μαύριζαν από τον κόσμο και τα αυτοκίνητα που κατευθύνονταν προς τα μαγαζιά για να ψωνίσουν.

Τρίτον επειδή οι εργάτες και οι υπάλληλοι που παρέμειναν στις πόλεις για να δουλέψουν ζητούσαν όλοι άδεια για να πάνε στα καταστήματα και «μαύριζαν» τα απουσιολόγια.


Το 1961, πάντως, έγινε μία προσπάθεια από εμπόρους της Φιλαδέλφειας να αλλάξουν την ονομασία, σε μία πιο ευοίωνη: αντί για «Μαύρη Παρασκευή» σε «Μεγάλη Παρασκευή». Δεν φτούρησε και ξεχάστηκε αμέσως.

Φέτος για πρώτη φορά η «Μαύρη Παρασκευή» εφαρμόζεται και στην Ελλάδα, την Παρασκευή 25 Νοεμβρίου, από τα καταστήματα. Αραγε το μέτρο εδώ θα δουλέψει; Πάντως μέχρι στιγμής δεν υπάρχει ενημέρωση για πρόωρο άνοιγμα των καταστημάτων – όπως γίνεται σε πολλές άλλες χώρες, όπου ο κόσμος στήνεται απ΄έξω σε ουρές για να μπει νωρίς και να προλάβει να βρει αυτά που χρειάζεται. Στην Ελλάδα λοιπόν, στις 25 Νοεμβρίου, τα καταστήματα θα ανοίξουν το πρωί τη συνηθισμένη ώρα.

ΚΙ ΟΛΑ ΑΥΤΑ ΓΙΑ ΝΑ ΜΗΝ ΕΧΕΤΕ ΜΑΥΡΑ ΜΕΣΑΝΥΧΤΑ...

ΠΗΓΗ
newsbomb.gr
protagon.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου