ΕΛΛΑΔΑ-ΚΟΡΙΝΘΙΑ

ΕΛΛΑΔΑ-ΚΟΡΙΝΘΙΑ

ΚΟΡΩΝΟΙΟΣ-COVID-19

Τετάρτη 26 Οκτωβρίου 2016

Η ΚΑΛΛΙΠΑΡΗΟΣ ΚΟΡΙΝΘΙΑ...

Οι αρχαίοι Έλληνες είχαν μερικές εκφράσεις για την γυναικεία ομορφιά..
Στις γυναίκες, θεές και θνητές, η έξαρση της ομορφιάς είναι συχνή, γιατί στα χρόνια εκείνα το κάλλος ήταν μια από τις κύριες αρετές της γυ­ναίκας. Παράλληλα με μερικούς γενικούς χαρα­κτηρισμούς (καλή, περικαλλής), ο έπαινος αναφέ­ρεται στα μαλλιά τους (καλλίκομος, ευπλόκαμος κ.ά.), στα μάτια τους (βοώπις), στο πρόσωπο τους γενικά (καλλιπάρηος), στα άκρα τους (λευκώλενος, αργυρόπεζα, καλλίσφυρος).
Έτσι αυθαίρετα θα μπορούσαμε να χρησιμοποιήσουμε μια τέτοια έκφραση για την ομορφιά της γυναίκας που βρέθηκε στον ρωμαϊκό τάφο της νέας εθνικής οδού Κορίνθου-Πατρών.
Η ΚΑΛΛΙΠΑΡΗΟΣ ΚΟΡΙΝΘΙΑ!!
Ο τάφος, που χρονολογήθηκε στον 3ο μ. Χ. αιώνα και έχει διαστάσεις 2,40 Χ 2,30 μ

Όταν ξεκίνησαν οι εργασίες για τη διάνοιξη της νέας εθνικής οδού Κορίνθου-Πατρών ανακαλύφτηκε ένας αρχαίος υπόγειος τάφος. Οι αρχαιολόγοι πραγματοποίησαν ανασκαφές στο σημείο και εντυπωσιάστηκαν με την απρόσμενη ανακάλυψη. Αντίκρισαν έναν  θαλαμοειδή τάφο που στο εσωτερικό του είχε άλλους δύο χτιστούς τάφους. Πάνω στο ένα από τα δύο νεκροκρέβατα απεικονιζόταν μια προσωπογραφία μιας νεαρής γυναίκας. Οι αρχαιολόγοι μπορούσαν να δουν τη μορφή της νεκρής, καθώς είχε διατηρηθεί σε άψογη κατάσταση.

Η Όμορφη γυναίκα από την Κόρινθο

 Τα χαρακτηριστικά του προσώπου της ήταν ξεκάθαρα και τα χρώματα με τα οποία είχε διακοσμηθεί ο τάφος ήταν ακόμη έντονα.
 Ήταν μια όμορφη γυναίκα η οποία είχε ζήσει στην περιοχή τον 3ο αιώνα μ.Χ. Η σκεπή του σχημάτιζε καμάρα, η οποία είχε καταστραφεί, γι’ αυτό είχε τοποθετηθεί ένα πρόχειρο στέγαστρο. Ο τάφος χρονολογήθηκε στη ρωμαϊκή εποχή και κοσμούνταν από μοναδικές τοιχογραφίες.
Η σπουδαιότητα της ανακάλυψης ήταν μεγάλη γι’ αυτό οι αρχαιολόγοι αποφάσισαν να τον μεταφέρουν στο αρχαιολογικό μουσείο της Αρχαίας Κορίνθου. Οι αρχαιολόγοι έστησαν μια μεγάλη επιχείρηση προκειμένου να αποσπαστεί ο τάφος από το έδαφος. Αφού έκοψαν τα σωστά σημεία, τον μετέφεραν με προσοχή πάνω σε σκυρόδεμα και τον σήκωσαν με γερανό. Ο τάφος βάρους 80 τόνων μεταφέρθηκε με ασφάλεια στο μουσείο της Κορίνθου.

Ο τάφος, που χρονολογήθηκε στον 3ο μ. Χ. αιώνα και έχει διαστάσεις 2,40 Χ 2,30 μ. είναι θαλαμοειδής και υπόγειος ενώ η σκεπή του σχημάτιζε καμάρα, η οποία όμως έχει καταρρεύσει - για τον λόγο αυτό έχει τοποθετηθεί ένα πρόχειρο στέγαστρο. Στο εσωτερικό του, υπήρχαν δύο λάρνακες εκ των οποίων η μία περιείχε γυναικεία ταφή, όπως αποδεικνύει το καταπληκτικό πορτρέτο μιας όμορφης νέας γυναίκας, που απεικονίζεται ξαπλωμένη σε κρεβάτι (τη λάρνακα).
Η Γυναίκα με ανοιχτόχρωμα μάτια, καστανοκόκκινα μαλλιά χτενισμένα ψηλά και σαρκώδη χείλη φέρει χρυσά (ζωγραφισμένα) σκουλαρίκια ενώ το σώμα της είναι καλυμμένο με κόκκινο κλινοσκέπασμα διακοσμημένο με κίτρινες, κυανές και λευκές ταινίες. Η τεχνοτροπία του έργου μάλιστα είναι ιδιαίτερη καθώς εντοπίζεται ανάμεσα στις αρχαίες τεχνικές και τα πορτρέτα Φαγιούμ. Η διακόσμηση όμως του τάφου δεν σταματά εκεί, αφού διάφορα μοτίβα στολίζουν το κάτω μέρος της λάρνακας, τους τοίχους περιτρέχουν γιρλάντες με ταινίες και φιόγκους ενώ ένα παγόνι κυριαρχεί στην μία πλευρά. Μέσα στον τάφο εξάλλου βρέθηκαν οστά, προφανώς από ανακομιδή.

 Προκειμένου να διασωθεί ο διάκοσμος απαιτήθηκε ειδική μελέτη για την τεκμηρίωση, τη διατήρηση των τοιχογραφιών και τη συντήρηση. Τη μελέτη συνέταξε η κυρία Μελίνα Φωτοπούλου από τη Διεύθυνση Συντήρησης Αρχαίων και Νεωτέρων Μνημείων και έλαβε τη θετική γνωμοδότηση του ΚΑΣ. Οσο για την απόσπαση του τάφου και τη μεταφορά του εκπονήθηκε άλλη μελέτη σε συνεργασία με τον μηχανικό κ. Δημήτρη Κορρέ, ειδικό σε παρόμοια έργα. Να σημειωθεί ότι η λάρνακα δεν έχει ανοιχτεί, όπως ανέφερε όμως ο κ. Μίνως σε μία πρώτη έρευνα, που έγινε με χρήση κάμερας υπερύθρων, η οποία εισχώρησε από μια ρωγμή εντοπίστηκαν θραύσματα αγγείου και χώμα. Η δεύτερη λάρνακα πάντως, που έχει χτιστεί κατά μήκος του ανατολικού τοίχου δεν είναι τόσο καλοδιατηρημένη. Φέρει ωστόσο διάκοσμο από πράσινη γιρλάντα και μοβ λουλούδι.
Οι τάφοι βρίσκονται σε ειδικά διαμορφωμένο στον Αρχαιολογικό χώρο της Αρχαίας Κορίνθου, όπου πραγματοποιείται η δύσκολή και απαιτητική εργασία συντήρησης  και αποκατάστασης,ώστε κάποια στιγμή να μπορούν να παρουσιαστούν στο κοινό. Είναι τόση η σπουδαιότητα και η ομορφιά των ευρημάτων που πραγματικά εκστασιάζεσαι αντικρίζοντας τα.
Εύχομαι σύντομα η όμορφη γυναίκα να δει το φως της Κορινθιακής γης.
Κυρίως όμως απαιτείται η συντήρηση για τη διάσωσή του, όπως ανέφερε στο Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο ο διευθυντής Συντήρησης Αρχαίων και Νεωτέρων Μνημείων κ. Νίκος Μίνως.
ΔΕΙΤΕ ΤΗΝ ΜΕΤΑΦΟΡΑ ΤΟΥ ΤΑΦΟΥ

Μια ακόμα εξαιρετική ανακάλυψη είναι και ο Ρωμαϊκός τάφος που είχε βρεθεί το 2012

Ενα τρικλίνιο (αίθουσα υποδοχής) -που μιμείται αρχαιοελληνικό ανδρώνα με υπέροχες τοιχογραφίες σε πολύ καλή κατάσταση διατήρησης- και δύο έξεργα ανάγλυφα συνιστούν έναν ρωμαϊκό τάφο (1ου-2ου αι. μ.Χ.) που βρέθηκε τελευταία στα έργα διάνοιξης της εθνικής οδού Κορίνθου-Πατρών.
Ο πλούσιος αυτός τάφος είναι υπόγειος κεραμοσκεπής, έχει διαστάσεις 3,30 Χ 2,63 μ. και φέρει είσοδο μέσω κλίμακας. Τις δύο όψεις της εισόδου κοσμούν δύο έξεργα ανάγλυφα που απεικονίζουν ένα τέθριππο άρμα το ένα και το δεύτερο ένα ακόμη άρμα που δεν το σέρνουν άλογα, αλλά δελφίνια. Η εικόνα συμπληρώνεται από ένα θαλάσσιο ον, που προβάλλει στο πλάι.
Τρικλίνιο θυμίζει η διάταξη του ρωμαϊκού αυτού τάφου. Γύρω αψιδωτές κόγχες χρησίμευαν για την τοποθέτηση τεφροδόχων αγγείων

Οι δύο αυτές ανάγλυφες πλάκες θεωρούνται μοναδικές, σύμφωνα με τα μέλη του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου που εντυπωσιάστηκαν από το λαμπρό αυτό εύρημα, το οποίο όμως είχε την ατυχία να βρεθεί στη μέση του δρόμου. Αρα, δεν μπορεί να διατηρηθεί in sitou, ούτε βεβαίως και να καταχωθεί.
Εσωτερικά ο τάφος αποτελείται από τρεις λάρνακες που σχηματίζουν ένα Π, εξ ου και θυμίζει ανδρώνα, όπως επισήμανε στο συμβούλιο ο καθηγητής Μανόλης Κορρές. Γύρω στους τοίχους μια σειρά από αψιδωτές κόγχες χρησίμευαν για την τοποθέτηση των τεφροδόχων αγγείων. Ωστόσο, μέσα στις λάρνακες βρέθηκαν πολλά οστά μαζί με λύχνους, χάλκινα νομίσματα και όστρακα αγγείων.
Μία από τις ανδρικές μορφές που σώζονται στην τοιχογραφία

 Η καλυπτήρια πλάκα μιας από τις λάρνακες έφερε ζωγραφισμένη διακόσμηση κλινοσκεπασμάτων. Οι τοιχογραφίες σώζονται σε καλή κατάσταση, φέρουν ζωντανά χρώματα και απεικονίζουν ανθρώπινες μορφές, δύο ανδρικές και ένα γυναικείο πρόσωπο και διάφορα μοτίβα όπως γιρλάντες, άνθη και καρποί. «Είναι πιθανόν να πρόκειται για τάφο Ρωμαίου πολίτη, πιθανόν αξιωματούχου ή εκρωμαϊσμένου Ελληνα, που είχε στενή σχέση με τη Ρώμη», ανέφερε το μέλος του ΚΑΣ αρχαιολόγος Αννα Καραπαναγιώτου.
Πρόκειται για ένα μνημείο εξαιρετικής τέχνης, συμφώνησαν όλοι στο ΚΑΣ, διακρίνοντας πολλές ομοιότητες με τον άλλο ρωμαϊκό τάφο που βρέθηκε στην ίδια περιοχή το 2012. Είναι προφανές ότι οι δύο αυτοί τάφοι ανήκουν στο ίδιο νεκροταφείο ρωμαϊκών χρόνων, το οποίο φαίνεται πως χωροθετήθηκε πάνω σε παλαιότερη νεκρόπολη των αρχαϊκών χρόνων. Οι αρχαϊκές ταφές ήταν μάλιστα ασύλητες.

Ενα από τα δύο ανάγλυφα στην είσοδο του τάφου απεικονίζει τον Ποσειδώνα σε άρμα που σέρνουν δελφίνια


Ανάμεσα στις ταφές εντοπίστηκαν αύλακες προσφορών που θεωρούνται ιδιαίτερης σημασίας, καθώς δεν υπάρχουν πουθενά αλλού, παρά μόνον στον Κεραμεικό, αλλά καταχωμένες, όπως τόνισε ο κ. Κορρές. Ενδιαφέρον παρουσιάζουν και οι αποθέτες που έχουν βρεθεί σε ορύγματα με πλήθος κεραμικών θραυσμάτων από τα γεωμετρικά και μυκηναϊκά ακόμη χρόνια.

ΠΗΓΕΣ
http://www.tovima.gr/
http://www.mixanitouxronou.gr/
http://www.enet.gr/

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου