Η «κλειστή» προϊστορία της Ευρώπης
Όποιος φτάνει στην Καλαμπάκα αλλά και στα Μετέωρα ρωτάει να μάθει για το σπήλαιο που βρίσκεται στην κοινότητα της Θεόπετρας, τη δυτικότερη προϊστορική θέση της θεσσαλικής πεδιάδας. Πρόκειται για ένα εξαιρετικό μνημείο που εξάπτει τη φαντασία όσων έχουμε φτάσει έως εκεί. Στο σπήλαιο έχουν βρεθεί αποτυπώματα ανθρώπινων πελμάτων ηλικίας από 130.000 έως 140.000 ετών.
Τα δεύτερα, λένε, στην Ευρώπη, μετά εκείνα της Terra Ammata της Γαλλίας, 380.000 ετών. Όπως και να ’χει, η φαντασία τρέχει, θέλεις να δεις από κοντά τα ίχνη που μοιάζουν παιδικά. Εντυπωσιακή πράγματι μαρτυρία για την κατοίκηση, που φτάνει πολύ παλιά. Δεν υπάρχει μεγαλύτερο δέλεαρ για τους ξένους επισκέπτες.
Στα δυτικά της εθνικής οδού Τρικάλων - Ιωαννίνων, 3χλμ πριν από τα Μετέωρα, ορθώνεται πάνω από το χωριό Θεόπετρα ένας βραχώδης ασβεστολιθικός όγκος, στη βορειοανατολική πλευρά του οποίου βρίσκεται το ομώνυμο σπήλαιο. Πρόκειται για τη δυτικότερη προϊστορική θέση της θεσσαλικής πεδιάδας, που βρίσκεται στους πρόποδες της οροσειράς Χάσια, η οποία αποτελεί και το φυσικό όριο μεταξύ Θεσσαλίας και Hπείρου.
Το σπήλαιο βρίσκεται σε υψόμετρο περίπου 100 μέτρα από την επιφάνεια της πεδιάδας και 280 μέτρα από την επιφάνεια της θάλασσας. Μπροστά από το σπήλαιο ρέει ο ποταμός Ληθαίος, παραπόταμος του Πηνειού.
Είσοδος Σπηλαίου
Η είσοδος του σπηλαίου είναι αψιδωτή με διαστάσεις 17 x 3 μέτρα, ενώ ο κύριος θάλαμός του, περίπου τετράγωνος με μικρές πλευρικές κόγχες, έχει έκταση 500 τετραγωνικά μέτρα.
Ο σχηματισμός του ασβεστολιθικού βράχου της Θεόπετρας τοποθετείται στην ανώτερη Κρητιδική περίοδο (137.000.000 - 65.000.000 χρόνια από σήμερα). Η δημιουργία του σπηλαίου είναι κατά συνέπεια μεταγενέστερη της παραπάνω ηλικίας. Το σπήλαιο άρχισε να κατοικείται κατά τη Μέση Παλαιολιθική Εποχή (η οποία αρχίζει περίπου πριν 130.000 χρόνια).
Αρχαιολογική και Επιστημονική Σπουδαιότητα
Το σπήλαιο αυτό είναι το πρώτο που ανασκάπτεται στη Θεσσαλία και το μόνο μέχρι στιγμής σε όλη την Ελλάδα με συνεχείς ανθρωπογενείς επιχώσεις που ξεκινούν από τη Μέση Παλαιολιθική Εποχή και φθάνουν μέχρι το τέλος της Νεολιθικής (3000 π.Χ.). Η επιστημονική σπουδαιότητα του σπηλαίου κρίνεται ως πολύ σημαντική για την προϊστορία όλου του Ελλαδικού χώρου καθώς, όπως σημειώνουν οι αρχαιολόγοι, είναι ένα από τα λίγα σπήλαια στην Ελλάδα με τόσο μεγάλο εύρος επιχώσεων που καλύπτουν την εξέλιξη του ανθρώπου σε μία περίοδο πολύ καθοριστική για την εξέλιξή του, δηλ. της μετάβασης από τον Νεάτερνταλ στο Χόμο Σάπιενς. Η σημαντικότητα της χρονολογικής αυτής συνέχειας έγκειται στο γεγονός ότι για πρώτη φορά μπορούμε στον ελλαδικό χώρο να δούμε τη μετάβαση από τον Παλαιολιθικό στο Νεολιθικό τρόπο ζωής.
Τα δεδομένα των ανασκαφών κατατάσσουν τη Θεόπετρα ως μία από τις περισσότερο χρονολογημένες θέσεις στην Ελλάδα και δίνει τις παλαιότερες ηλικίες. Οι ανασκαφές «ήρθαν να επιβεβαιώσουν την προς τα πίσω άρρηκτη συνέχεια του Νεολιθικού Πολιτισμού στη Θεσσαλία και να αποδείξουν με τα σχετικά ευρήματα πως και η καθιέρωση της καλλιέργειας και η κεραμική τεχνολογία υπήρξαν το αποτέλεσμα προσπαθειών πολλών χιλιετιών, που μετέτρεψαν το άγριο σε καλλιεργημένο και τον πηλό σε κεραμική».
Το σπήλαιο κατοικήθηκε μέχρι και τη Νεολιθική Εποχή και οι επιστήμονες συμπεραίνουν ότι κατά τη διάρκεια «όλων αυτών των χιλιετιών είναι πολύ πιθανό ότι άλλαξε και ο ανθρώπινος τύπος που ζούσε στην περιοχή, αφού από άλλες θέσεις της Ευρώπης είναι γνωστό ότι ο άνθρωπος Homo Sapiens Neanderthalensis χάνεται μετά τα 40.000 χρόνια περίπου και εμφανίζεται ο σημερινός σύγχρονος άνθρωπος Homo Sapiens Sapiens».
Ευρήματα ανασκαφής
Μεταξύ άλλων, στο σπήλαιο βρέθηκαν λίθινα εργαλεία Παλαιολιθικής - Μεσολιθικής και Νεολιθικής Εποχής, κεραμικά ευρήματα Νεολιθικά, οστέινα εργαλεία, κοσμήματα από όστρεο, ένα μοναδικό για τον ελλαδικό χώρο χρυσό κόσμημα της Παλαιολιθικής, της Μεσολιθικής και της Νεολιθικής περιόδου, καθώς και τα περίφημα ανθρώπινα αποτυπώματα της Θεόπετρας που χρονολογούνται στα 130.000 χρόνια πριν από σήμερα και αποτελούν σπανιότατο εύρημα όχι μόνο για τον ελλαδικό αλλά και για τον ευρωπαϊκό χώρο.
Το 1990-91 βρέθηκαν τα υπολείμματα δύο ανθρώπινων σκελετών. Ο πρώτος είναι ένας γυναικείος σκελετός της Μεσολιθικής εποχής (7.500-8.500 ετών) και θεωρείται ιδιαίτερα σημαντικός για τους επιστήμονες. Αν και είναι γνωστή η κατοίκηση του ελλαδικού χώρου αυτή την εποχή, τα σκελετικά ευρήματα σπανίζουν. Ένας ακόμη σκελετός αυτής της περιόδου έχει βρεθεί στο Φραγθί της Αργολίδας. Ο δεύτερος είναι ένας ανδρικός άνω-παλαιολιθικός (14.500 ετών), του οποίου διασώθηκε δυστυχώς μόνο ο κρανιακός του θόλος. Εξαιρετικό ενδιαφέρον παρουσιάζουν, επίσης, τρία στρώματα σκληρών ιζημάτων που παρεμβάλλονται στις επιχώσεις του σπηλαίου και που, σύμφωνα με τους αρχαιολόγους, αντιπροσωπεύουν πιθανότατα εποχές παγετώνων στη Θεσσαλία. Αποτέλεσαν μήπως ξεχωριστή φυλή οι άνθρωποι που αναζητούσαν ασφάλεια στον προστατευόμενο χώρο των κοιλωμάτων της γης; Οι αρχαιολόγοι πιστεύουν ότι τα σπήλαια λειτουργούσαν ως καταφύγια για ορισμένες "κοινωνικές" ομάδες που, όμως είχε τον ίδιο πολιτισμό με τους ανθρώπους που κατοικούσαν εκτός σπηλαίων, στις ανοιχτές πεδιάδες. Η επιστήμη δεν έχει ακόμη διευκρινίσει αν τα σπήλαια λειτουργούσαν ως μόνιμη ή περιστασιακή κατοικία.
Τα παλαιότερα αποτυπώματα στην Ελλάδα!
Τα αποτυπώματα αποτελούν ίσως ένα από τα πιο εντυπωσιακά ευρήματα των ανασκαφών στο σπήλαιο, γιατί είναι ζωντανή μαρτυρία της κατοίκησης του σε εποχές τόσο μακρινές που εξάπτουν την φαντασία. Βρέθηκαν δύο αποτυπώματα που όπως έδειξαν οι επιστημονικές μετρήσεις και αναλύσεις ανήκουν σε δύο παιδιά. Ενδιαφέρον είναι και το εξής στοιχείο: τα αποτυπώματα έχουν γίνει από αριστερά πόδια. Πως εξηγείται αυτό; Μάλλον δεν υπάρχει προς το παρόν τεκμηριωμένη ερμηνεία. Μόνον υποθέσεις μπορούν να γίνουν. Ίσως το αργιλώδες δάπεδο της σπηλιάς και οι συγκυρίες να "βοήθησαν" στην αποτύπωση μόνο των συγκεκριμένων ιχνών.
"Πατάμε επί βημάτων άλλων", σημείωσε εύστοχα στην ομιλία της προς το συνέδριο για το σπήλαιο της Θεόπετρας που έγινε πριν μερικά χρόνια, η έφορος Παλαιοανθρωπολογίας-Σπηλαιολογίας, Δρ. Βιβή Βασιλοπούλου. "Στην εποχή που ανθρώπων απάντων μέτρο είναι το χρήμα, η Θεόπετρα από την πλευρά της μας ξαναφέρνει στο ξεχασμένο απάντων χρημάτων μέτρον ο άνθρωπος", υπογράμμισε.
Η κ. Κυπαρίσση θα σταθεί στη μελέτη των παιδικών πελμάτων με τη μέθοδο της θερμοφωταύγειας, που ανεβάζει τις ηλικίες στα 110.000-135.000 χρόνια πριν από σήμερα. Λόγω της ηλικίας του στρώματος όπου βρέθηκαν τα αποτυπώματα και λόγω της μουστέριας τεχνολογίας των λίθινων εργαλείων που βρέθηκαν στο αντίστοιχο στρώμα και κατά κανόνα αποδίδονται στους νεαντερτάλιους, «ευλόγως τα αποτυπώματα μπορούν να αποδοθούν στον προγενέστερο ανθρώπινο τύπο (Homo Sapiens neanderthalensis)».
Υπάρχει όμως πιθανότητα να ανήκαν στον σύγχρονο άνθρωπο, πράγμα που θα σήμαινε ότι ο τελευταίος «έφτασε στον ελλαδικό χώρο πολύ νωρίτερα απ ό,τι στην υπόλοιπη Ευρώπη, δηλαδή όπως περίπου στη Μέση Ανατολή, το 100.000 π.Χ.». Ιδιαίτερα σημαντικές πληροφορίες προκύπτουν επίσης από τα αρχαιοβοτανικά κατάλοιπα και την ανθρακολογική μελέτη. «Με τη διαδικασία του νεροκόσκινου εντοπίστηκαν στα παλαιολιθικά στρώματα καμένοι καρποί, όπως άγριο αμύγδαλο, βατόμουρο, τσικουδιά, μπιζέλι κ.ά., ψυχανθή (όσπρια) και αγρωστώδη (δημητριακά), ως αποτέλεσμα καρποσυλλογής προς βρώση».
Η συστηματική ανασκαφική έρευνα κατέγραψε αφενός γεωλογικές επιχώσεις του Πλειστόκαινου και του Ολόκαινου, αφετέρου ανθρωπογενείς επιχώσεις, συνολικού πάχους περίπου 6 μέτρων. Aυτές βεβαιώνουν την αδιάκοπη χρήση του σπηλαίου κατά τη Μέση και Ανώτερη Παλαιολιθική, τη Mεσολιθική και τη Nεολιθική εποχή.Δείγματα (π.χ. κάρβουνο, ανθρώπινα οστά) προερχόμενα από τις επιχώσεις, που χρονολογήθηκαν με μεθόδους των φυσικών επιστημών, πιστοποιούν την κατοίκηση του σπηλαίου περίπου από το 50.000 μέχρι το 4000 π.X. Η χρήση του συνεχίστηκε περιοδικά και κατά την Eποχή του Xαλκού, αλλά και κατά τους ιστορικούς χρόνους, μέχρι και το 1955.
Eίναι η πρώτη φορά που στη Θεσσαλία τεκμηριώνεται σπηλαιοκατοίκηση κατά την Παλαιολιθική εποχή, αφού τα περισσότερα γνωστά ευρήματα της εποχής αυτής προέρχονται από υπαίθριες θέσεις. Επιπλέον το σπήλαιο της Θεόπετρας αποτελεί το μοναδικό, τουλάχιστον μέχρι στιγμής, σπήλαιο στην Eλλάδα, όπου μπορεί να μελετηθεί και να χρονολογηθεί τόσο η μετάβαση από την Ανώτερη Παλαιολιθική στη Μεσολιθική όσο και το πέρασμα από τη Μεσολιθική στη Νεολιθική εποχή.
Στη στρωματογραφική ακολουθία της Θεόπετρας διακρίθηκαν τρεις ψυχρές περίοδοι: μια στη διάρκεια της Μέσης Παλαιολιθικής, μια στη διάρκεια της Ανώτερης Παλαιολιθικής και μια κατά την τελική Aνώτερη Παλαιολιθική, δηλαδή κατά το τέλος του Πλειστόκαινου.
Ανάπλαση του σπηλαίου
H συστηματική ανασκαφική έρευνα και μελέτη του υλικού της Θεόπετρας διεξάγεται από το 1987 από διεπιστημονική ομάδα ερευνητών της Εφορείας Παλαιοανθρωπολογίας-Σπηλαιολογίας, υπό την εποπτεία της αρχαιολόγου Αικατερίνης Κυπαρίσση - Αποστολίκα. Το 2005 ξεκίνησαν τα έργα για την ανάπλαση και ανάδειξη του σπηλαίου με τη δημιουργία διαδρόμου επισκεπτών ο οποίος εξυπηρετεί και Άτομα με Ειδικές Ανάγκες.
Διαρύθμιση του σπηλαίου
Όσον αφορά στη διαρύθμιση του σπηλαίου, στο εσωτερικό του υπάρχει διάδρομος κυκλοφορίας που περιτρέχει όλο το σπήλαιο με μια πορεία περίπου περιμετρική. Είναι επίπεδος (με τις απαραίτητες μικρές κλίσεις) και έχει προστατευτικό κιγκλίδωμα. Ο διάδρομος δεν εφάπτεται του δαπέδου αλλά παραμένει εναέριος, εδραζόμενος σε μικρές βάσεις από σκυρόδεμα. Έτσι, ο επισκέπτης κινείται πάνω από τα αρχαιολογικά σκάμματα, ώστε να μπορεί να βλέπει τα κατά χώραν διατηρημένα ευρήματα.
Μπαίνοντας οι επισκέπτες στο σπήλαιο έχουν μια γενική κατ' αρχήν εικόνα του σπηλαίου και των ανασκαφικών τομών. Στη συνέχεια, ο επισκέπτης, ξεκινώντας την ξενάγηση από τη δυτική πλευρά του σπηλαίου, βλέπει αριστερά και δεξιά του (ανατολικά και δυτικά δηλαδή του διαδρόμου) τις ανασκαφικές τομές με τα αντίστοιχα ευρήματα. Στο τέλος αυτής της πρώτης διαδρομής υπάρχει μικρό πλάτωμα, που χρησιμεύει ως χώρος στάσης και ενημέρωσης των επισκεπτών για την ιστορία του σπηλαίου και των προϊστορικών ενοίκων του.
Στο ίδιο σημείο, οι επισκέπτες έχουν τη δυνατότητα να βλέπουν τα σκάμματα της ανασκαφής και τα ευρήματα: τις εστίες της Μεσολιθικής περιόδου και τις εστίες των 60.000 ετών.
Από τα δυτικά της γέφυρας, ο επισκέπτης έχει άμεση οπτική επαφή με την καμένη επιφάνεια, όπου σώζονται τα αποτυπώματα των ανθρώπινων πελμάτων, χρονολογημένα με θερμοφωταύγεια στα 110-135000 χρόνια πριν και τα οποία είναι ορατά μέσω γυάλινης επιφάνειας του δαπέδου του διαδρόμου σ' εκείνο το τμήμα του. Στην ίδια περιοχή σημαίνεται ο χώρος εύρεσης δύο ταφών.
Από την άλλη πλευρά, ανατολικά της γέφυρας, υπάρχουν τρία σκάμματα, δίπλα ακριβώς στα ανατολικά βραχώδη τοιχώματα του σπηλαίου, όπου, η ανασκαφή έχει φτάσει στο φυσικό ασβεστολιθικό υπόβαθρο και όπου έχουν βρεθεί, σε πολύ καλή κατάσταση διατήρησης, οστά Μέσης Παλαιολιθικής εποχής, που ανήκουν σε σπηλαία άρκτο αλλά και σε ύαινα, κόκκινο ελάφι, αιγοειδή, λύκο και άλλα μικρότερα είδη ζώων.
Στον περίπατό του αυτό, ο επισκέπτης μπορεί να παρατηρεί τις εναλλαγές του κλίματος στη διάρκεια του Πλειστοκαίνου, το χώρο εύρεσης της μεσολιθικής ταφής, καθώς και άλλη μεσολιθική ταφή, που βρέθηκε με την ευκαιρία των έργων ανάδειξης στο σπήλαιο.
Σήμερα, τα έργα για την ανάδειξη του έχουν ολοκληρωθεί και ''ήταν'' ανοιχτό στους επισκέπτες με ωράριο λειτουργίας: 08:30-15:00 καθημερινά πλην Δευτέρας, μέχρι πρόσφατα.
Αλλά να που τα θαλάσσωσε για άλλη μία φορά το υπουργείο Πολιτισμού. Το σπήλαιο της Θεόπετρας, το οποίο αποτελεί σημείο αναφοράς για την προϊστορία της ΝΑ Ευρώπης, και για τον ρόλο του στη μετακίνηση πληθυσμών από τη Μέση Ανατολή στην Ευρώπη της παλαιολιθικής περιόδου αλλά και στην ανάπτυξη δεξιοτήτων όπως η γνώση της κεραμικής τεχνολογίας και η καλλιέργεια της γης –που αποτελούν βασικά στοιχεία της λεγόμενης «νεολιθικής επανάστασης»–, είναι κλειστό ένα χρόνο τώρα. Και το Μουσείο, Κέντρο Τεκμηρίωσης Εκπαίδευσης Σπηλαίου Θεόπετρας (ΚΤΕΣΘ), κλειστό κι αυτό από τον Φεβρουάριο.
«Είναι ο μόνος μουσειακός χώρος στην Ελλάδα αφιερωμένος αποκλειστικά στην πρώιμη προϊστορία», επισημαίνει –μαζί με όλα τα παραπάνω για τη μοναδικότητά του–, σε επιστολή της προς την υπουργό Πολιτισμού και την Αρχαιολογική Υπηρεσία, η Αικατερίνη Κυπαρίσση-Αποστολίκα. Επίτιμη διευθύντρια της Εφορείας Παλαιοανθρωπολογίας και Σπηλαιολογίας, εξαιρετική επιστήμων που διατέλεσε και διευθύντρια Προϊστορικών και Κλασικών Αρχαιοτήτων στην κεντρική υπηρεσία του υπουργείου, ξεκίνησε την ανασκαφή πριν από 30 χρόνια και τώρα, που είναι συνταξιούχος πια από το τέλος του 2011, παρακαλεί το υπουργείο να ανοίξει πάλι αυτό το εξαιρετικό μνημείο για το οποίο εργάστηκαν τόσοι επιστήμονες κι έγιναν τόσες δημοσιεύσεις.
Ένας «θησαυρός» για την ελληνική προϊστορία, όπως σημειώνει, που με κοινοτικά χρήματα αναδείχθηκε σε επισκέψιμο αρχαιολογικό χώρο και σήμερα είναι το μόνο αναδεδειγμένο προϊστορικό σπήλαιο στη χώρα, όπου μπορεί κανείς να δει και να μάθει για τα τόσο σημαντικά ευρήματά του, να δει προϊστορική ταφή στη θέση της, τις εστίες των 60.000 χρόνων, τα αποτυπώματα των ανθρώπινων πελμάτων κ.λπ.
Όποιος φτάνει σήμερα στη Θεόπετρα ξαφνιάζεται που δεν λειτουργεί ούτε το ΚΤΕΣΘ. Ελλείψει φυλάκων, είναι η απάντηση. Συνταξιοδοτήθηκε και ο μόνιμος φύλακας. Όσο για το σπήλαιο, έκλεισε το καλοκαίρι του 2016 εξαιτίας πτώσης λίθων από τα πρανή του βραχώδους λόφου εξωτερικά. Έκλεισε ο χώρος, το θέμα παραπέμφθηκε στη Διεύθυνση Αναστήλωσης Αρχαίων Μνημείων μαζί με μελέτη στερέωσης που είχε εκπονηθεί παλαιότερα από τον βραχομηχανικό Δ. Μονοκρούσο, ηρέμησαν και οι ιθύνοντες και άφησαν την υπόθεση στο συρτάρι.
Όπως λέει στην «Κ» η δρ Κυπαρρίση, τον χειμώνα που μας πέρασε εργάστηκε στο σπήλαιο επί 15 ημέρες και δεν παρατήρησε κάτι. «Δεν αμφισβητώ τον ρόλο των στατικών μηχανικών, αλλά ας βάλουν, αν κρίνουν απαραίτητο, ένα στέγαστρο στην είσοδο του σπηλαίου, όπως προέβλεπε η αρχική μελέτη, ή ένα πλέγμα ασφαλείας».
Για όλα αυτά ενημέρωσε, όπως ότι θα μπορούσε να αποσπαστεί ένας φύλακας από κάποιο άλλο μουσείο. Ακόμη περιμένει απάντηση από την πολιτική ηγεσία αλλά και παλιούς συναδέλφους. Αραγε μετέβησαν εκεί για την απαραίτητη αυτοψία; Από τον περασμένο Μάιο έχει ενημερώσει εγγράφως το υπουργείο, ζητώντας να επαναλειτουργήσει το εδώ και ένα χρόνο κλειστό σπήλαιο, καθώς και το κέντρο τεκμηρίωσης που δεν λειτουργεί τους τελευταίους μήνες. «Θα έβαζαν πενταμηνίτες φύλακες από τον ΟΑΕΔ, όλα αυτά τον περασμένο Φεβρουάριο. Τότε τελείωσε η θητεία των προηγούμενων και δεν προκηρύχθηκε καμία θέση».
Αίσθημα περιφρόνησης
Στο μεταξύ, χάνονται έσοδα αλλά και η τοπική κοινωνία νιώθει περιφρονημένη. Για ένα μνημείο και έναν προορισμό που αποτελεί πόλο έλξης Ελλήνων και ξένων επισκεπτών, μαθητών και φοιτητών. Περίπου 980.000 ευρώ δόθηκαν από το Γ΄ ΚΠΣ για την ανάδειξη του σπηλαίου και 590.000 ευρώ για το κέντρο τεκμηρίωσης από το ΕΣΠΑ.
Αύγουστος πια και τα περισσότερα προβλήματα –με ελάχιστες εξαιρέσεις– παραμένουν άλυτα στο υπουργείο Πολιτισμού. Δεν είναι μόνο το σπήλαιο της Θεόπετρας που παραμένει κλειστό. Δεκάδες κλειστοί χώροι περιμένουν να κάνει κάτι το ΥΠΠΟΑ, να γίνουν οι προσλήψεις που είχε εξαγγείλει από τη Νίσυρο ο πρωθυπουργός τον περασμένο Δεκέμβριο. Εχει σημασία να γίνουν αυτό το καλοκαίρι.
Σπήλαιο Θεόπετρας Κέντρο Τεκμηρίωσης και εκπαίδευσης-BINTEO
ΠΗΓΗ:
meteorabooking.gr
kathimerini.gr
kalampaka.com
Όποιος φτάνει στην Καλαμπάκα αλλά και στα Μετέωρα ρωτάει να μάθει για το σπήλαιο που βρίσκεται στην κοινότητα της Θεόπετρας, τη δυτικότερη προϊστορική θέση της θεσσαλικής πεδιάδας. Πρόκειται για ένα εξαιρετικό μνημείο που εξάπτει τη φαντασία όσων έχουμε φτάσει έως εκεί. Στο σπήλαιο έχουν βρεθεί αποτυπώματα ανθρώπινων πελμάτων ηλικίας από 130.000 έως 140.000 ετών.
Τα δεύτερα, λένε, στην Ευρώπη, μετά εκείνα της Terra Ammata της Γαλλίας, 380.000 ετών. Όπως και να ’χει, η φαντασία τρέχει, θέλεις να δεις από κοντά τα ίχνη που μοιάζουν παιδικά. Εντυπωσιακή πράγματι μαρτυρία για την κατοίκηση, που φτάνει πολύ παλιά. Δεν υπάρχει μεγαλύτερο δέλεαρ για τους ξένους επισκέπτες.
Στα δυτικά της εθνικής οδού Τρικάλων - Ιωαννίνων, 3χλμ πριν από τα Μετέωρα, ορθώνεται πάνω από το χωριό Θεόπετρα ένας βραχώδης ασβεστολιθικός όγκος, στη βορειοανατολική πλευρά του οποίου βρίσκεται το ομώνυμο σπήλαιο. Πρόκειται για τη δυτικότερη προϊστορική θέση της θεσσαλικής πεδιάδας, που βρίσκεται στους πρόποδες της οροσειράς Χάσια, η οποία αποτελεί και το φυσικό όριο μεταξύ Θεσσαλίας και Hπείρου.
Το σπήλαιο βρίσκεται σε υψόμετρο περίπου 100 μέτρα από την επιφάνεια της πεδιάδας και 280 μέτρα από την επιφάνεια της θάλασσας. Μπροστά από το σπήλαιο ρέει ο ποταμός Ληθαίος, παραπόταμος του Πηνειού.
Είσοδος Σπηλαίου
Η είσοδος του σπηλαίου είναι αψιδωτή με διαστάσεις 17 x 3 μέτρα, ενώ ο κύριος θάλαμός του, περίπου τετράγωνος με μικρές πλευρικές κόγχες, έχει έκταση 500 τετραγωνικά μέτρα.
Ο σχηματισμός του ασβεστολιθικού βράχου της Θεόπετρας τοποθετείται στην ανώτερη Κρητιδική περίοδο (137.000.000 - 65.000.000 χρόνια από σήμερα). Η δημιουργία του σπηλαίου είναι κατά συνέπεια μεταγενέστερη της παραπάνω ηλικίας. Το σπήλαιο άρχισε να κατοικείται κατά τη Μέση Παλαιολιθική Εποχή (η οποία αρχίζει περίπου πριν 130.000 χρόνια).
Αρχαιολογική και Επιστημονική Σπουδαιότητα
Το σπήλαιο αυτό είναι το πρώτο που ανασκάπτεται στη Θεσσαλία και το μόνο μέχρι στιγμής σε όλη την Ελλάδα με συνεχείς ανθρωπογενείς επιχώσεις που ξεκινούν από τη Μέση Παλαιολιθική Εποχή και φθάνουν μέχρι το τέλος της Νεολιθικής (3000 π.Χ.). Η επιστημονική σπουδαιότητα του σπηλαίου κρίνεται ως πολύ σημαντική για την προϊστορία όλου του Ελλαδικού χώρου καθώς, όπως σημειώνουν οι αρχαιολόγοι, είναι ένα από τα λίγα σπήλαια στην Ελλάδα με τόσο μεγάλο εύρος επιχώσεων που καλύπτουν την εξέλιξη του ανθρώπου σε μία περίοδο πολύ καθοριστική για την εξέλιξή του, δηλ. της μετάβασης από τον Νεάτερνταλ στο Χόμο Σάπιενς. Η σημαντικότητα της χρονολογικής αυτής συνέχειας έγκειται στο γεγονός ότι για πρώτη φορά μπορούμε στον ελλαδικό χώρο να δούμε τη μετάβαση από τον Παλαιολιθικό στο Νεολιθικό τρόπο ζωής.
Τα δεδομένα των ανασκαφών κατατάσσουν τη Θεόπετρα ως μία από τις περισσότερο χρονολογημένες θέσεις στην Ελλάδα και δίνει τις παλαιότερες ηλικίες. Οι ανασκαφές «ήρθαν να επιβεβαιώσουν την προς τα πίσω άρρηκτη συνέχεια του Νεολιθικού Πολιτισμού στη Θεσσαλία και να αποδείξουν με τα σχετικά ευρήματα πως και η καθιέρωση της καλλιέργειας και η κεραμική τεχνολογία υπήρξαν το αποτέλεσμα προσπαθειών πολλών χιλιετιών, που μετέτρεψαν το άγριο σε καλλιεργημένο και τον πηλό σε κεραμική».
Το σπήλαιο κατοικήθηκε μέχρι και τη Νεολιθική Εποχή και οι επιστήμονες συμπεραίνουν ότι κατά τη διάρκεια «όλων αυτών των χιλιετιών είναι πολύ πιθανό ότι άλλαξε και ο ανθρώπινος τύπος που ζούσε στην περιοχή, αφού από άλλες θέσεις της Ευρώπης είναι γνωστό ότι ο άνθρωπος Homo Sapiens Neanderthalensis χάνεται μετά τα 40.000 χρόνια περίπου και εμφανίζεται ο σημερινός σύγχρονος άνθρωπος Homo Sapiens Sapiens».
Ευρήματα ανασκαφής
Μεταξύ άλλων, στο σπήλαιο βρέθηκαν λίθινα εργαλεία Παλαιολιθικής - Μεσολιθικής και Νεολιθικής Εποχής, κεραμικά ευρήματα Νεολιθικά, οστέινα εργαλεία, κοσμήματα από όστρεο, ένα μοναδικό για τον ελλαδικό χώρο χρυσό κόσμημα της Παλαιολιθικής, της Μεσολιθικής και της Νεολιθικής περιόδου, καθώς και τα περίφημα ανθρώπινα αποτυπώματα της Θεόπετρας που χρονολογούνται στα 130.000 χρόνια πριν από σήμερα και αποτελούν σπανιότατο εύρημα όχι μόνο για τον ελλαδικό αλλά και για τον ευρωπαϊκό χώρο.
Το 1990-91 βρέθηκαν τα υπολείμματα δύο ανθρώπινων σκελετών. Ο πρώτος είναι ένας γυναικείος σκελετός της Μεσολιθικής εποχής (7.500-8.500 ετών) και θεωρείται ιδιαίτερα σημαντικός για τους επιστήμονες. Αν και είναι γνωστή η κατοίκηση του ελλαδικού χώρου αυτή την εποχή, τα σκελετικά ευρήματα σπανίζουν. Ένας ακόμη σκελετός αυτής της περιόδου έχει βρεθεί στο Φραγθί της Αργολίδας. Ο δεύτερος είναι ένας ανδρικός άνω-παλαιολιθικός (14.500 ετών), του οποίου διασώθηκε δυστυχώς μόνο ο κρανιακός του θόλος. Εξαιρετικό ενδιαφέρον παρουσιάζουν, επίσης, τρία στρώματα σκληρών ιζημάτων που παρεμβάλλονται στις επιχώσεις του σπηλαίου και που, σύμφωνα με τους αρχαιολόγους, αντιπροσωπεύουν πιθανότατα εποχές παγετώνων στη Θεσσαλία. Αποτέλεσαν μήπως ξεχωριστή φυλή οι άνθρωποι που αναζητούσαν ασφάλεια στον προστατευόμενο χώρο των κοιλωμάτων της γης; Οι αρχαιολόγοι πιστεύουν ότι τα σπήλαια λειτουργούσαν ως καταφύγια για ορισμένες "κοινωνικές" ομάδες που, όμως είχε τον ίδιο πολιτισμό με τους ανθρώπους που κατοικούσαν εκτός σπηλαίων, στις ανοιχτές πεδιάδες. Η επιστήμη δεν έχει ακόμη διευκρινίσει αν τα σπήλαια λειτουργούσαν ως μόνιμη ή περιστασιακή κατοικία.
Τα παλαιότερα αποτυπώματα στην Ελλάδα!
Τα αποτυπώματα αποτελούν ίσως ένα από τα πιο εντυπωσιακά ευρήματα των ανασκαφών στο σπήλαιο, γιατί είναι ζωντανή μαρτυρία της κατοίκησης του σε εποχές τόσο μακρινές που εξάπτουν την φαντασία. Βρέθηκαν δύο αποτυπώματα που όπως έδειξαν οι επιστημονικές μετρήσεις και αναλύσεις ανήκουν σε δύο παιδιά. Ενδιαφέρον είναι και το εξής στοιχείο: τα αποτυπώματα έχουν γίνει από αριστερά πόδια. Πως εξηγείται αυτό; Μάλλον δεν υπάρχει προς το παρόν τεκμηριωμένη ερμηνεία. Μόνον υποθέσεις μπορούν να γίνουν. Ίσως το αργιλώδες δάπεδο της σπηλιάς και οι συγκυρίες να "βοήθησαν" στην αποτύπωση μόνο των συγκεκριμένων ιχνών.
"Πατάμε επί βημάτων άλλων", σημείωσε εύστοχα στην ομιλία της προς το συνέδριο για το σπήλαιο της Θεόπετρας που έγινε πριν μερικά χρόνια, η έφορος Παλαιοανθρωπολογίας-Σπηλαιολογίας, Δρ. Βιβή Βασιλοπούλου. "Στην εποχή που ανθρώπων απάντων μέτρο είναι το χρήμα, η Θεόπετρα από την πλευρά της μας ξαναφέρνει στο ξεχασμένο απάντων χρημάτων μέτρον ο άνθρωπος", υπογράμμισε.
Η κ. Κυπαρίσση θα σταθεί στη μελέτη των παιδικών πελμάτων με τη μέθοδο της θερμοφωταύγειας, που ανεβάζει τις ηλικίες στα 110.000-135.000 χρόνια πριν από σήμερα. Λόγω της ηλικίας του στρώματος όπου βρέθηκαν τα αποτυπώματα και λόγω της μουστέριας τεχνολογίας των λίθινων εργαλείων που βρέθηκαν στο αντίστοιχο στρώμα και κατά κανόνα αποδίδονται στους νεαντερτάλιους, «ευλόγως τα αποτυπώματα μπορούν να αποδοθούν στον προγενέστερο ανθρώπινο τύπο (Homo Sapiens neanderthalensis)».
Υπάρχει όμως πιθανότητα να ανήκαν στον σύγχρονο άνθρωπο, πράγμα που θα σήμαινε ότι ο τελευταίος «έφτασε στον ελλαδικό χώρο πολύ νωρίτερα απ ό,τι στην υπόλοιπη Ευρώπη, δηλαδή όπως περίπου στη Μέση Ανατολή, το 100.000 π.Χ.». Ιδιαίτερα σημαντικές πληροφορίες προκύπτουν επίσης από τα αρχαιοβοτανικά κατάλοιπα και την ανθρακολογική μελέτη. «Με τη διαδικασία του νεροκόσκινου εντοπίστηκαν στα παλαιολιθικά στρώματα καμένοι καρποί, όπως άγριο αμύγδαλο, βατόμουρο, τσικουδιά, μπιζέλι κ.ά., ψυχανθή (όσπρια) και αγρωστώδη (δημητριακά), ως αποτέλεσμα καρποσυλλογής προς βρώση».
Η συστηματική ανασκαφική έρευνα κατέγραψε αφενός γεωλογικές επιχώσεις του Πλειστόκαινου και του Ολόκαινου, αφετέρου ανθρωπογενείς επιχώσεις, συνολικού πάχους περίπου 6 μέτρων. Aυτές βεβαιώνουν την αδιάκοπη χρήση του σπηλαίου κατά τη Μέση και Ανώτερη Παλαιολιθική, τη Mεσολιθική και τη Nεολιθική εποχή.Δείγματα (π.χ. κάρβουνο, ανθρώπινα οστά) προερχόμενα από τις επιχώσεις, που χρονολογήθηκαν με μεθόδους των φυσικών επιστημών, πιστοποιούν την κατοίκηση του σπηλαίου περίπου από το 50.000 μέχρι το 4000 π.X. Η χρήση του συνεχίστηκε περιοδικά και κατά την Eποχή του Xαλκού, αλλά και κατά τους ιστορικούς χρόνους, μέχρι και το 1955.
Eίναι η πρώτη φορά που στη Θεσσαλία τεκμηριώνεται σπηλαιοκατοίκηση κατά την Παλαιολιθική εποχή, αφού τα περισσότερα γνωστά ευρήματα της εποχής αυτής προέρχονται από υπαίθριες θέσεις. Επιπλέον το σπήλαιο της Θεόπετρας αποτελεί το μοναδικό, τουλάχιστον μέχρι στιγμής, σπήλαιο στην Eλλάδα, όπου μπορεί να μελετηθεί και να χρονολογηθεί τόσο η μετάβαση από την Ανώτερη Παλαιολιθική στη Μεσολιθική όσο και το πέρασμα από τη Μεσολιθική στη Νεολιθική εποχή.
Στη στρωματογραφική ακολουθία της Θεόπετρας διακρίθηκαν τρεις ψυχρές περίοδοι: μια στη διάρκεια της Μέσης Παλαιολιθικής, μια στη διάρκεια της Ανώτερης Παλαιολιθικής και μια κατά την τελική Aνώτερη Παλαιολιθική, δηλαδή κατά το τέλος του Πλειστόκαινου.
Ανάπλαση του σπηλαίου
H συστηματική ανασκαφική έρευνα και μελέτη του υλικού της Θεόπετρας διεξάγεται από το 1987 από διεπιστημονική ομάδα ερευνητών της Εφορείας Παλαιοανθρωπολογίας-Σπηλαιολογίας, υπό την εποπτεία της αρχαιολόγου Αικατερίνης Κυπαρίσση - Αποστολίκα. Το 2005 ξεκίνησαν τα έργα για την ανάπλαση και ανάδειξη του σπηλαίου με τη δημιουργία διαδρόμου επισκεπτών ο οποίος εξυπηρετεί και Άτομα με Ειδικές Ανάγκες.
Διαρύθμιση του σπηλαίου
Όσον αφορά στη διαρύθμιση του σπηλαίου, στο εσωτερικό του υπάρχει διάδρομος κυκλοφορίας που περιτρέχει όλο το σπήλαιο με μια πορεία περίπου περιμετρική. Είναι επίπεδος (με τις απαραίτητες μικρές κλίσεις) και έχει προστατευτικό κιγκλίδωμα. Ο διάδρομος δεν εφάπτεται του δαπέδου αλλά παραμένει εναέριος, εδραζόμενος σε μικρές βάσεις από σκυρόδεμα. Έτσι, ο επισκέπτης κινείται πάνω από τα αρχαιολογικά σκάμματα, ώστε να μπορεί να βλέπει τα κατά χώραν διατηρημένα ευρήματα.
Μπαίνοντας οι επισκέπτες στο σπήλαιο έχουν μια γενική κατ' αρχήν εικόνα του σπηλαίου και των ανασκαφικών τομών. Στη συνέχεια, ο επισκέπτης, ξεκινώντας την ξενάγηση από τη δυτική πλευρά του σπηλαίου, βλέπει αριστερά και δεξιά του (ανατολικά και δυτικά δηλαδή του διαδρόμου) τις ανασκαφικές τομές με τα αντίστοιχα ευρήματα. Στο τέλος αυτής της πρώτης διαδρομής υπάρχει μικρό πλάτωμα, που χρησιμεύει ως χώρος στάσης και ενημέρωσης των επισκεπτών για την ιστορία του σπηλαίου και των προϊστορικών ενοίκων του.
Στο ίδιο σημείο, οι επισκέπτες έχουν τη δυνατότητα να βλέπουν τα σκάμματα της ανασκαφής και τα ευρήματα: τις εστίες της Μεσολιθικής περιόδου και τις εστίες των 60.000 ετών.
Από τα δυτικά της γέφυρας, ο επισκέπτης έχει άμεση οπτική επαφή με την καμένη επιφάνεια, όπου σώζονται τα αποτυπώματα των ανθρώπινων πελμάτων, χρονολογημένα με θερμοφωταύγεια στα 110-135000 χρόνια πριν και τα οποία είναι ορατά μέσω γυάλινης επιφάνειας του δαπέδου του διαδρόμου σ' εκείνο το τμήμα του. Στην ίδια περιοχή σημαίνεται ο χώρος εύρεσης δύο ταφών.
Από την άλλη πλευρά, ανατολικά της γέφυρας, υπάρχουν τρία σκάμματα, δίπλα ακριβώς στα ανατολικά βραχώδη τοιχώματα του σπηλαίου, όπου, η ανασκαφή έχει φτάσει στο φυσικό ασβεστολιθικό υπόβαθρο και όπου έχουν βρεθεί, σε πολύ καλή κατάσταση διατήρησης, οστά Μέσης Παλαιολιθικής εποχής, που ανήκουν σε σπηλαία άρκτο αλλά και σε ύαινα, κόκκινο ελάφι, αιγοειδή, λύκο και άλλα μικρότερα είδη ζώων.
Στον περίπατό του αυτό, ο επισκέπτης μπορεί να παρατηρεί τις εναλλαγές του κλίματος στη διάρκεια του Πλειστοκαίνου, το χώρο εύρεσης της μεσολιθικής ταφής, καθώς και άλλη μεσολιθική ταφή, που βρέθηκε με την ευκαιρία των έργων ανάδειξης στο σπήλαιο.
Σήμερα, τα έργα για την ανάδειξη του έχουν ολοκληρωθεί και ''ήταν'' ανοιχτό στους επισκέπτες με ωράριο λειτουργίας: 08:30-15:00 καθημερινά πλην Δευτέρας, μέχρι πρόσφατα.
Αλλά να που τα θαλάσσωσε για άλλη μία φορά το υπουργείο Πολιτισμού. Το σπήλαιο της Θεόπετρας, το οποίο αποτελεί σημείο αναφοράς για την προϊστορία της ΝΑ Ευρώπης, και για τον ρόλο του στη μετακίνηση πληθυσμών από τη Μέση Ανατολή στην Ευρώπη της παλαιολιθικής περιόδου αλλά και στην ανάπτυξη δεξιοτήτων όπως η γνώση της κεραμικής τεχνολογίας και η καλλιέργεια της γης –που αποτελούν βασικά στοιχεία της λεγόμενης «νεολιθικής επανάστασης»–, είναι κλειστό ένα χρόνο τώρα. Και το Μουσείο, Κέντρο Τεκμηρίωσης Εκπαίδευσης Σπηλαίου Θεόπετρας (ΚΤΕΣΘ), κλειστό κι αυτό από τον Φεβρουάριο.
«Είναι ο μόνος μουσειακός χώρος στην Ελλάδα αφιερωμένος αποκλειστικά στην πρώιμη προϊστορία», επισημαίνει –μαζί με όλα τα παραπάνω για τη μοναδικότητά του–, σε επιστολή της προς την υπουργό Πολιτισμού και την Αρχαιολογική Υπηρεσία, η Αικατερίνη Κυπαρίσση-Αποστολίκα. Επίτιμη διευθύντρια της Εφορείας Παλαιοανθρωπολογίας και Σπηλαιολογίας, εξαιρετική επιστήμων που διατέλεσε και διευθύντρια Προϊστορικών και Κλασικών Αρχαιοτήτων στην κεντρική υπηρεσία του υπουργείου, ξεκίνησε την ανασκαφή πριν από 30 χρόνια και τώρα, που είναι συνταξιούχος πια από το τέλος του 2011, παρακαλεί το υπουργείο να ανοίξει πάλι αυτό το εξαιρετικό μνημείο για το οποίο εργάστηκαν τόσοι επιστήμονες κι έγιναν τόσες δημοσιεύσεις.
Ένας «θησαυρός» για την ελληνική προϊστορία, όπως σημειώνει, που με κοινοτικά χρήματα αναδείχθηκε σε επισκέψιμο αρχαιολογικό χώρο και σήμερα είναι το μόνο αναδεδειγμένο προϊστορικό σπήλαιο στη χώρα, όπου μπορεί κανείς να δει και να μάθει για τα τόσο σημαντικά ευρήματά του, να δει προϊστορική ταφή στη θέση της, τις εστίες των 60.000 χρόνων, τα αποτυπώματα των ανθρώπινων πελμάτων κ.λπ.
Όποιος φτάνει σήμερα στη Θεόπετρα ξαφνιάζεται που δεν λειτουργεί ούτε το ΚΤΕΣΘ. Ελλείψει φυλάκων, είναι η απάντηση. Συνταξιοδοτήθηκε και ο μόνιμος φύλακας. Όσο για το σπήλαιο, έκλεισε το καλοκαίρι του 2016 εξαιτίας πτώσης λίθων από τα πρανή του βραχώδους λόφου εξωτερικά. Έκλεισε ο χώρος, το θέμα παραπέμφθηκε στη Διεύθυνση Αναστήλωσης Αρχαίων Μνημείων μαζί με μελέτη στερέωσης που είχε εκπονηθεί παλαιότερα από τον βραχομηχανικό Δ. Μονοκρούσο, ηρέμησαν και οι ιθύνοντες και άφησαν την υπόθεση στο συρτάρι.
Όπως λέει στην «Κ» η δρ Κυπαρρίση, τον χειμώνα που μας πέρασε εργάστηκε στο σπήλαιο επί 15 ημέρες και δεν παρατήρησε κάτι. «Δεν αμφισβητώ τον ρόλο των στατικών μηχανικών, αλλά ας βάλουν, αν κρίνουν απαραίτητο, ένα στέγαστρο στην είσοδο του σπηλαίου, όπως προέβλεπε η αρχική μελέτη, ή ένα πλέγμα ασφαλείας».
Για όλα αυτά ενημέρωσε, όπως ότι θα μπορούσε να αποσπαστεί ένας φύλακας από κάποιο άλλο μουσείο. Ακόμη περιμένει απάντηση από την πολιτική ηγεσία αλλά και παλιούς συναδέλφους. Αραγε μετέβησαν εκεί για την απαραίτητη αυτοψία; Από τον περασμένο Μάιο έχει ενημερώσει εγγράφως το υπουργείο, ζητώντας να επαναλειτουργήσει το εδώ και ένα χρόνο κλειστό σπήλαιο, καθώς και το κέντρο τεκμηρίωσης που δεν λειτουργεί τους τελευταίους μήνες. «Θα έβαζαν πενταμηνίτες φύλακες από τον ΟΑΕΔ, όλα αυτά τον περασμένο Φεβρουάριο. Τότε τελείωσε η θητεία των προηγούμενων και δεν προκηρύχθηκε καμία θέση».
Αίσθημα περιφρόνησης
Στο μεταξύ, χάνονται έσοδα αλλά και η τοπική κοινωνία νιώθει περιφρονημένη. Για ένα μνημείο και έναν προορισμό που αποτελεί πόλο έλξης Ελλήνων και ξένων επισκεπτών, μαθητών και φοιτητών. Περίπου 980.000 ευρώ δόθηκαν από το Γ΄ ΚΠΣ για την ανάδειξη του σπηλαίου και 590.000 ευρώ για το κέντρο τεκμηρίωσης από το ΕΣΠΑ.
Αύγουστος πια και τα περισσότερα προβλήματα –με ελάχιστες εξαιρέσεις– παραμένουν άλυτα στο υπουργείο Πολιτισμού. Δεν είναι μόνο το σπήλαιο της Θεόπετρας που παραμένει κλειστό. Δεκάδες κλειστοί χώροι περιμένουν να κάνει κάτι το ΥΠΠΟΑ, να γίνουν οι προσλήψεις που είχε εξαγγείλει από τη Νίσυρο ο πρωθυπουργός τον περασμένο Δεκέμβριο. Εχει σημασία να γίνουν αυτό το καλοκαίρι.
Σπήλαιο Θεόπετρας Κέντρο Τεκμηρίωσης και εκπαίδευσης-BINTEO
ΠΗΓΗ:
meteorabooking.gr
kathimerini.gr
kalampaka.com
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου